گروه طراحی سایت گرافیکاپ

برای دریافت مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید

مشاوره جهت طراحی سایت

بررسی تغییرات اخیر صفحه نتایج گوگل / Google Adwords قدرتمندتر از قبل

صفحه نتایج گوگل

چند روزی است که گوگل تغییرات مهمی را در صفحه نتایج موتور جستجو (Search Engine Results Page که به SERP شناخته می‌شود.) اعمال کرده است که اثرات قابل توجهی را بر روی نقش و جایگاه سئو (Search Engine Optimization که مخفف آن SEO است.) و همچنین اثربخشی تبلیغات کلیکی گوگل یعنی ادوردز (Adwords) خواهد گذاشت و در پی آن‌ها و در یک نگاه جامع‌تر، بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing، به صورت مخفف بگویید: SEM) را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. با توجه به ضرورت آگاهی مدیران بازاریابی دیجیتال، بازاریابان موتورهای جستجو، مدیران وب‌سایت‌ها و همچنین کاربران موتور جستجوی گوگل از این تغییرات، برآن شدیم تا با نگارش این مقاله به بررسی کامل این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.
در آخرین تغییرات صورت گرفته، نمایش تبلیغات گوگل ادوردز در ستون کناری صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) برای کاربران سراسر دنیا و برای تمام زبان‌های دنیا به صورت کامل متوقف شده است و تبلیغات فقط در بخش‌های بالایی و پایینی صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) یعنی قبل و بعد از نتایج طبیعی یا ارگانیک (Organic) نمایش داده می‌شود و علاوه‌براین، حداکثر تعداد تبلیغات ادوردز قابل نمایش در هر یک از بخش‌های بالایی و پایینی از سه تبلیغ به چهار تبلیغ افزایش یافته است. اگر با مفهوم نتایج ارگانیک (Organic) در موتورهای جستجو آشنایی ندارید، فعلا و در این مقاله نیاز هست که بدانید نتایجی که بابت نمایش آن‌ها پولی به موتور جستجو پرداخت نشده است و صرفا به دلیل جایگاه بسیار خوب آن وب‌سایت در رتبه‌بندی موتور جستجو (که متاثر از وضعیت خوب SEO آن وب‌سایت برای کلیدواژه جستجو شده است) در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شود، نتایج طبیعی یا ارگانیک (Organic) نامیده می‌شود. در نقطه مقابل ارگانیک (Organic)، نتایج غیر رایگان یا پولی (Paid) قرار دارد که در این مقاله که موضوع مورد مطالعه موتور جستجوی گوگل است، همان تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز است.
تصویر زیر چگونگی نمایش تبلیغات قبل از تغییرات اخیر را نشان می‌دهد:
شیوه نمایش تبلیغات ادوردز قبل از تغییرات در SERP
تصویر زیر نحوه نمایش تبلیغات گوگل ادوردز بعد از تغییرات اخیر را نشان می‌دهد:
شیوه نمایش تبلیغات ادوردز قبل از تغییرات در SERP

آیا هدف گوگل از این تغییرات کسب درآمد بیش‌تر است؟

اگرچه منابع اطلاعاتی مختلف علت‌های گوناگونی را برای این تصمیم گوگل اعم از میانگین پایین CTR (مخفف Click Through Rate که در تبلیغات کلیکی همچون گوگل ادوردز به معنی نسبت تعداد کلیک‌ها بر روی تبلیغ به تعداد نمایش‌های تبلیغ بر حسب درصد است.) تبلیغات نمایش داده شده در ستون کناری، و همچنین نزدیک‌تر شدن صفحه نتایج و تجربه کاربری در دو حالت موبایل و کامپیوتر، اعلام کرده‌اند اما آنچه که از نتیجه این تغییر مسلم است افزایش درآمد گوگل ادوردز در بلندمدت است.
با حذف تبلیغات ستون کناری صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل، تعداد جایگاه‌های نمایش تبلیغات به خصوص برای کلیدواژه‌های رقابتی (کلیدواژه‌هایی که تبلیغ دهندگان زیادی در گوگل ادوردز دارند.) کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که رقبا برای تصاحب تعداد کمتری جایگاه‌ در صفحه اول نتایج باید رقابت کنند و برای حضور در جایگاه‌های برتر می‌بایست پیشنهاد بالاتری برای هزینه کلیک‌ تبلیغات خود به گوگل ارائه بدهند و بدین صورت فضای رقابتی شدیدتری در تبلیغات گوگل ادوردز ایجاد می‌گردد که در طولانی مدت منافع مالی زیادی برای گوگل خواهد داشت.

آیا گوگل ادوردز با تغییرات اخیر قدرتمندتر از گذشته می‌شود؟

آنچه که به وضوح مشخص است، گوگل تصمیم دارد تا اختلاف بین نتایج ارگانیک (Organic) و تبلیغات گوگل ادوردز را در ذهن کاربران به حداقل ممکن برساند. “تبلیغ بودن” نتایجی که قبلا در ستون کناری نمایش داده می‌شد به وضوح برای کاربر مشخص بود چیزی که دیگر شاهد آن نخواهیم بود. اگر از گذشته‌های دورتر به خاطر داشته باشید، تبلیغات گوگل ادوردز در قبل و بعد از نتایج ارگانیک (Organic) یعنی در بخش بالایی و پایینی صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل، در یک جعبه جداگانه با رنگ پس‌زمینه متفاوت نسبت به نتایج ارگانیک و غیر تبلیغاتی، نمایش داده می‌شد که همین امر باعث می‌گردید کاربر با یک نگاه، تبلیغاتی بودن تعدادی از نتایج جستجو را به راحتی تشخیص دهد. تصویر زیر شیوه نمایش تبلیغات گوگل ادوردز در گذشته دورتر را نشان می‌دهد:
شیوه نمایش تبلیغات ادوردز قبل از تغییرات در SERP
از مدت‌ها قبل گوگل با ایجاد تغییراتی ظریف در صفحه نتایج جستجوی خود، تبلیغات ادوردز را از جعبه با رنگ پس‌زمینه متفاوت خارج کرد و صرفا به درج آیکون طلایی رنگ کوچک Ad به معنای تبلیغاتی بودن آن نتیجه اکتفا کرد. بررسی مطالعات ردیابی چشم کاربران نشان می‌دهد که بعد از این تغییر درصد کمی از کاربران غیرحرفه‌ای متوجه تبلیغاتی بودن بعضی از نتایج می‌شوند. حتی در بسیاری از موارد شکل و رنگ آیکون Ad اعتبار و ارزش ویژه‌ای را نسب به نتایج تبلیغاتی در ذهن کاربران غیرحرفه‌ای ایجاد می‌کند بدون آن‌که متوجه تبلیغاتی بودن آن بشوند. تغییرات اخیر، یعنی حذف تبلیغات ستون کناری، در راستای همان استراتژی است که گوگل از مدت‌ها قبل با حذف پس‌زمینه رنگی تبلیغات ادوردز آغاز کرده بود. گوگل مدت‌هاست به وضوح در مسیری گام بر می‌دارد که نتیجه آن کم شدن اختلاف میان نتایج ارگانیک و نتایج ادوردز در ذهن کاربران است. تصویر زیر که مربوط به صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل برای کلیدواژه “تبلیغات گوگل” می‌باشد، به خوبی محدود شدن اختلاف تبلیغات ادوردز و نتایج ارگانیک را فقط به یک آیکون کوچک طلایی رنگ که حتی انتخاب رنگ آن هوشمندانه بوده است، نشان می‌دهد:
:شیوه نمایش تبلیغات ادوردز قبل از تغییرات در SERP
هرچه اختلاف ظاهری تبلیغات ادوردز و نتایج ارگانیک کم‌تر باشد، احتمال کلیک شدن تبلیغات توسط کاربران افزایش می‌یابد و در نتیجه شاهد CTR بالاتری خواهیم بود. CTR (مخفف Click Through Rate) بالاتر هم به نفع گوگل است و هم به نفع تبلیغ‌دهنده چرا که هرچه تعداد کلیک بر روی تبلیغات افزایش یابد، سبب رضایت بیش‌تر تبلیغ‌دهنده خواهد شد چرا که CTR بالاتر اثربخشی بیش‌تر و همچنین مقداری کاهش هزینه کلیک را برای تبلیغ‌دهنده در پی خواهد داشت و رضایت بیش‌تر تبلیغ‌دهندگان در نهایت منجر به افزایش مشتریان گوگل ادوردز و منفعت گوگل خواهد شد.
با توجه به مطالب فوق، آنچه که مسلم است قدرتمندتر شدن گوگل ادوردز و در پی آن ایجاد فضای رقابتی شدیدتر و پیچیده‌تر برای وب‌سایت‌هایی است که به صورت طبیعی یا ارگانیک رتبه خوبی در موتورهای جستجو دارند.

با توجه به تغییرات اخیر، مدیران بازاریابی دیجیتال و مدیران وب‌سایت‌ها چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟

چه به بازاریابی موتورهای جستجو به صورت غیر رایگان (Paid) اعتقاد داشته باشید و چه نداشته باشید، قدرت بیش از پیش گوگل ادوردز حتمی است. حتی اگر در حال حاضر در بعضی از کلیدواژه‌ها رتبه ۱ گوگل را به صورت طبیعی یا ارگانیک در اختیار دارید، ممکن است با حضور چهار رقیب ثروتمند برای آن کلیدواژه‌ها در بخش تبلیغات گوگل ادوردز، طعم خوش روزهایی که در نتایج گوگل رتبه اول بودید برایتان تبدیل به یک خاطره شود. ممکن است بگویید نتایج ادوردز قابل رقابت با نتایج عادی و ارگانیک نیست، اما باید بدانید که به طور خلاصه عوامل زیر فضا را نسبت به گذشته کاملا تغییر داده‌اند و باید استراتژی مناسب‌تری را نسبت به گذشته اتخاذ کنید:

  1. اختلاف ظاهری نتایج گوگل ادوردز و نتایج ارگانیک در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل به شدت کاهش یافته است. نمایش تبلیغات در ستون کناری (که تبلیغاتی بودنشان به وضوح مشخص بود) متوقف شده است و ظاهر تبلیغات نیز از مدتی پیش بسیار نزدیک به نتایج عادی و ارگانیک شده است. حتی فاصله بین خطوط نتایج تبلیغاتی ادوردز نیز به همان اندازه تبلیغات ارگانیک می‌باشد و تنها اختلافی که کاربر ممکن است متوجه شود، آیکون کوچک طلایی رنگ Ad در کنار نتایج تبلیغاتی است که حتی انتخاب رنگ آن هوشمندانه بوده است و ممکن است این آیکون برای بعضی از کاربران غیرحرفه‌ای نماد “هویت شناخته شده” یا “امتیاز بالاتر” یا “وب‌سایت معتبرتر” تلقی شود چرا که رنگ طلایی آیکون Ad شباهت بسیاری با رنگی که در Rating صفحات استفاده می‌شود دارد.

  2. مطالعات نشان می‌دهد، با توجه مورد ۱، بسیاری از کاربران متوجه تبلیغاتی بودن بعضی از نتایج نمی‌شوند و بیش‌تر از گذشته بر روی تبلیغات گوگل ادوردز کلیک می‌کنند.

  3. گوگل ادوردز به تازگی در ایران رفع فیلتر شده‌است و به زودی کاربران تجربه مواجه شدن با صفحه “پیوندها” را در اثر کلیک بر روی تبلیغات به دست فراموشی خواهند سپرد.

  4. حداکثر تعداد تبلیغات قبل از نتایج عادی و ارگانیک از عدد ۳ به ۴ عدد افزایش یافته است. این یعنی چنانچه در نتایج عادی و غیر تبلیغاتی برای یک کلیدواژه رتبه ۱ را دارا باشید، و رقبای زیادی برای آن کلیدواژه در ادوردز داشته باشید، در بدترین حالت محل نمایش وب‌سایت شما به عنوان نتیجه جستجوی آن کلیدواژه در میانه صفحه اول نتایج گوگل (قبل از اسکرول کردن صفحه توسط کاربر) قرار خواهد گرفت و این یعنی CTR کم‌تر از قبل برای شما به نسبت رتبه یک بودنتان!

با توجه به مطالب ذکر شده، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم چنانچه در حال حاضر به صورت طبیعی (ارگانیک) برای کلیدواژه‌های موردنظرتان جایگاه مطلوبی در نتایج گوگل ندارید، علاوه بر تمرکز بر روی بهبود وضعیت SEO وب‌سایت خود، حتما بخشی از بودجه بازاریابی دیجیتال خود را به کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل ادوردز اختصاص دهید چرا که با بودجه‌ای معقول می‌توانید در مدت زمانی کوتاه به جایگاه خوبی در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل دست یابید و در جستجوهای مردم دیده شوید، مخصوصا که گوگل ادوردز قدرتمندتر از گذشته پا به میدان رقابت با نتایج طبیعی (ارگانیک) گوگل گذاشته است! و چنانچه در حال حاضر جایگاه خوبی در جستجوی کلیدواژه‌های وب‌سایت خود به صورت طبیعی (ارگانیک) دارید و برای آن کلیدواژه‌ها فعلا کمپین تبلیغاتی گوگل ادوردزی که بتواند با شما رقابت کند وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنیم خودتان را برای رقابت با رقیبانی که در آینده‌ای نزدیک از طریق گوگل ادوردز پا به میدان رقابت با شما خواهند گذاشت آماده کنید. و در نهایت چنانچه علاوه بر این‌که جایگاه مطلوبی در نتایج گوگل دارید، حضور رقیبان گوگل ادوردزی باعث کاهش CTR شما شده‌است، همین امروز دست به کار شوید و با نزدیک‌ترین آژانس بازاریابی دیجیتال حرفه‌ای که می‌شناسید (!) تماس بگیرید و مطمئن باشید که راه‌کارهای ویژه‌ای برای شما خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

Filtered HTML

  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین راه کار (گرافیکاپ) می باشد.